Op 24 september kondigde Google een algoritme update aan. Voor veel website eigenaren is het weer afwachten hoe deze update uitpakt. Daalt de website in bezoekersverkeer? Of stijgt deze? Of in sommige gevallen blijft dit gelijk. In deze blog leggen wij uit wat een update is en inhoudt. En kunnen wij je helpen bij het optimaliseren van je SEO.
Wat is een Google core update?
Om het artikel beter te begrijpen, is het belangrijk dat je goed begrijpt wat zo’n core update is. Een core update is een veel grotere update ten op zichte van de kleinere updates die Google uitvoert. Het algoritme van Google veranderd namelijk op dagelijkse basis. Dit zijn kleine aanpassingen die worden doorgevoerd in het algoritme. In de meeste gevallen merken websites hier weinig van. Vaak zijn het aanpassingen om het algoritme nog beter te laten begrijpen waar een pagina over gaat, om zo nog beter het beste resultaat te laten zien aan een zoekwoord die wordt ingevoerd. Dit is tenslotte wat SEO is. De content zo goed mogelijk laten aansluiten bij de vraag die in de zoekmachine wordt ingetypt. Een core update daarentegen, is een update die websites wel degelijk merken. Hierin wordt veranderd hoe zwaar een rankingsfactor mee telt. Dit betekent bijvoorbeeld dat het aantal zoekwoorden in een tekst opeens belangrijker wordt. Of de lengte van een meta titel. Echter, zijn er veel meer factoren waarmee Google bepaald welke pagina op positie 1 komt te staan. Je kunt wel begrijpen dat wanneer de relevantie van al deze factoren wordt veranderd, dit een enorme impact op je bezoekersverkeer kan hebben.
Hoe weet ik wanneer er een Google update plaatsvindt?
Google updates zijn er al vanaf het moment dat Google werd opgericht in 1998. Het bedrijf probeert vanaf dat moment de zoekmachine zelf te verbeteren om bezoekers zo goed mogelijk bij hun doel te brengen. Vroeger werden deze grote updates pas laat door Google officieel bevestigd. Wanneer er zo’n core update plaatsvond zagen veel websites bijvoorbeeld dalingen in hun bezoekersverkeer. Ze moesten dan op onderzoek uitgaan wat er precies gebeurd was. Dit is na 21 jaar eigenlijk nog steeds het geval. Echter, is Google sinds dit jaar begonnen met het aankondigen van zo’n core update. Er wordt dus niet meer na een tijd bevestigd dat er een update heeft plaatsgevonden, maar nu worden website eigenaren en SEO’ers van te voren als het ware gewaarschuwd. Hoe je hier vervolgens van hersteld, is weer een taak voor diegene die de website onderhoudt.
Wat was de inhoud van de September core update?
Google laat sinds 2015 meer los over wat zoekmachine optimalisatie inhoudt. Het belangrijkste wat hier uit naar voren kwam is de waarde van content. Wanneer iemand op zoek is in Google naar ”rode voetbalschoenen kopen” verwacht iemand natuurlijk ook rode voetbalschoenen. Aan het woord ”kopen” is heel duidelijk te herleiden wat de zoekintentie is van deze persoon. Omdat je iets gaat kopen verwacht je ook informatie als een prijs, afbeeldingen, beschikbaarheid, het merk, levertijd en al dat soort informatie over deze voetbalschoen. Hoe beter deze content is, des te beter zal de productpagina van de website scoren binnen Google en natuurlijk andere zoekmachines. Het lijkt erop dat Google ook deze keer weer nauw heeft gekeken naar de content van diverse websites. Een van onze klanten Podobrace is sinds de Google June core update hard getroffen.
Zoals te zien is op bovenstaande afbeelding is het bezoekersverkeer en de posities van belangrijke zoekwoorden enorm gedaald. Podobrace heeft ons dan ook de opdracht gegeven om de site drastisch te veranderen. En dat hebben we gedaan.
Hoe we Podobrace hebben geholpen met het herstellen van Google core updates
Uit de Google June update is gebleken dat websites strenger worden beoordeeld op hun content. Vooral zogehete YMYL websites. Dit zijn websites die producten verkopen die impact hebben op iemands leven, financiën of gezondheid. Dit is precies waar Podobrace onder valt. Samen zijn we met Podobrace gaan kijken waar knelpunten lagen qua content. Deze hebben we vervolgens aangepakt en verbeterd. We zijn bijvoorbeeld de vragen gaan analyseren die hun klantenservice binnen kreeg. Zo kregen we een goed beeld wat er leeft bij mensen die een brace willen kopen. Al dit soort content hebben we doorgevoerd in de website. Nu 2 maanden verder, is dit opgepakt door Google in het algoritme update van september. Dit is in de volgende resultaten te zien:
Conclusie
Is jouw website gedaald in Google? Heb jij minder bezoekersverkeer sinds de afgelopen week? Dan is dit waarschijnlijk gebeurd door de update van Google. In het geval van de June en September update wordt de focus vooral gelegd op waardevolle content. Content die een bezoeker echt nodig heeft, wanneer hij of zij op zoek is naar iets. Heb jij deze content wel, maar heb je evengoed bezoekersverkeer verloren? Of heb je naar jouw mening weinig bezoekersverkeer? Neem dan vrijblijvend eens contact met ons op.