logo

Bol.com case: Podobrace.nl. Een omzetstijging van bijna 400% in 7 maanden!


Bericht geplaatst op vrijdag, 10 augustus, 2018

Meer verkoop via verkoopplatform Bol.com

Tijdens ons maandelijkse terugkoppeling met één van onze partners Podobrace eind 2017 was het verkoopplatform Bol.com één van de onderwerpen. Het gevolg van deze bijeenkomst was dat Dunion Online Marketing min of meer carte blanche kreeg om de doelstelling ‘meer verkoop genereren via Bol.com’ te behalen.

Sinds het opstarten van de werkzaamheden zijn we inmiddels ruim een half jaar verder en zijn dan ook enorm trots dat we de goedkeuring van onze partner Podobrace hebben gekregen om de resultaten met jullie te mogen delen.

Omzet op maandbasis:

Cumulatieve omzetontwikkeling:

Volume op maandbasis:

Geselecteerd tot partner Bol.com

Halverwege de ontwikkelingsgang kende Dunion een zeer gewaardeerd moment toen we een mail ontvingen waarin werd vermeld dat we behoorden tot de selectie partners van Bol.com. Mede door de successen van onder meer Podobrace liet het partneradviesteam weten graag met ons in gesprek te willen gaan.

Het voortvloeisel hiervan was een zeer productieve ontmoeting op het hoofdkantoor van Bol.com tussen de enkele teamleden van Dunion Online Marketing en meerdere Bol.com adviseurs.

Opzetten stappenplan Bol.com in samenwerking met klant

Wanneer na de eerste gezellige, creatieve en vruchtbare sessie ons marketingbureau de kans krijgt om de in het hoofd gecreëerde ideeën uit te werken, zullen wij een plan opstellen waarin de eerder besproken doelstelling op een juiste manier behaald kan worden. Dit plan wordt uiteraard nog samen doorgelopen waardoor u nog de kans krijgt om gewenste aanpassingen door te geven.

Om de doelstelling ‘meer verkoop genereren via Bol.com’ te realiseren voor Podobrace.nl waren onderstaande punten in grote lijnen de stappen die voor de aanzienlijke groei hebben gezorgd.
• Artikelen toevoegen in bol.com
• Productoptimalisatie
• Sponsored products bol.com

Artikelen toevoegen in bol.com

In bol.com kunnen twee verschillende soorten artikelen worden verkocht. Artikelen die al worden aangeboden door bol.com en unieke artikelen die nog niet worden aangeboden. Om een artikel aan te bieden moet het binnen een bestaande productcategorie vallen én een unieke ISBN of EAN code hebben. De meest voor de hand liggende manieren om de artikelen toe te voegen zijn:

  • In de browser via je verkoopaccount
    Deze manier van toevoegen is vooral handig wanneer je artikelen per stuk wil toevoegen.
  • Via een Excelsheet
    Deze manier van toevoegen is vooral handig wanneer je veel artikelen tegelijk wil toevoegen. Een nadeel is dat deze manier los staat van het eigen verkoopsysteem en dus steeds handmatig moet worden geüpload.

 

Naast deze twee manieren van artikelen toevoegen kan er ook worden gekozen om je aanbod via de Plaza API te beheren. Deze tool faciliteert een koppeling tussen je bol.com-verkoopaccount en je eigen verkoopsysteem. Afhankelijk van de situatie gaat onze voorkeur veelal uit naar deze manier van toevoegen. Het aanbod kan namelijk eenvoudig worden gewijzigd of verwijderd in het eigen verkoopsysteem.

Product optimalisatie binnen Bol.com

Om succesvol te verkopen via bol.com, is het belangrijk dat je sterke productinformatie en aantrekkelijke afbeeldingen toevoegt. Dat zorgt voor betere vindbaarheid en kan klanten helpen een juiste keuze te maken voor een artikel. Hoe meer informatie klanten bij aankoop van een artikel hebben, hoe kleiner de kans op een retour. Ze weten dan immers precies wat ze kunnen verwachten. Klanten baseren ook vaak hun keuze op de beschikbare foto’s en de omschrijving van een artikel, dus goede productinformatie toevoegen kan bijdragen aan meer verkopen.

Naast de sterke productinformatie en aantrekkelijke afbeeldingen richt Dunion zich ook op de opbouw van de producttitels, het aanmaken van productfamilies en het voorzien van eventuele productvideo’s.

Tot slot zal Dunion zijn klanten veelvuldig attenderen op de servicenormen die worden gehanteerd door bol.com. Als je voldoet aan de servicenormen, is de kwaliteit van je operationele processen gewaarborgd. Dit is een voorwaarde om kans te maken op de beste verkooppositie.

Sponsored Products binnen bol.com

Met Sponsored Products kan je bezoekers op bol.com bereiken in de diverse aankoopfases, waarbij producten in de spotlight gezet kunnen worden. Middels een biedingssysteem kun je aangeven wat je uit wilt geven aan een advertentie en je betaalt alleen als iemand op je advertentie klikt om de productpagina te bezoeken. Naast de extra verkoop als gevolg van de gesponsorde producten, merken wij bij onze klanten ook veelal een stijging van de organische posities van deze producten binnen bol.com.

Om u wat meer inzichten te geven wat betreft de Sponsored Products binnen Bol.com hieronder een overzichtje van de gegevens en resultaten van Podobrace.nl gedurende de maand juli.

Benieuwd wat onze Bol.com specialisten voor uw webshop kunnen betekenen? Vul dan ons contactformulier in én/of kom een keertje langs voor een kopje koffie en een brainstormsessie. Heeft u al een Bol.com verkoopaccount? Ook deze kunnen wij vrijblijvend voor u analyseren.




Contact

Marconistraat 9
1131JW VolendamRoutekaart »
info@dunion.nl
085 2010988