Online marketing als motor achter wereldwijde groei

21 maart 2025

In deze case lees je hoe online marketing heeft geleid tot een internationale groei van een bedrijf uit Noord-Holland in de agrarische sector.

Hoe het allemaal begon

Tijdens de coronapandemie liep de groei van veel bedrijven vertraging op. Ook Groot & Groot uit Andijk merkte dat bepaalde beperkingen hun ambities in de weg stonden. Ze gingen op zoek naar een partner die net zo nuchter, praktisch en gedreven te werk gaat als zijzelf. Zo kwamen ze bij Dunion terecht.

Over Groot & Groot

Groot & Groot is een familiebedrijf uit Andijk, gespecialiseerd in de teelt en export van pioenrozen. Met leveringen aan meer dan 25 landen wereldwijd zijn ze een gevestigde naam in de markt. Hun grootste troef? Productieboerderijen in verschillende klimaatzones. Dankzij die unieke spreiding kunnen ze het hele jaar door leveren – een sterk voordeel in een markt van seizoensproducten. En precies dat maakt hun marketingkracht ongekend.

Van Nederland naar wereldwijd

Voordat we aan de slag gingen, doken we eerst in een uitgebreid marktonderzoek. We wilden precies weten wie de doelgroep is, hoe ze zoeken en waar ze zich online oriënteren. Na een korte testfase met optimalisaties op de Nederlandse website, groeide de wens om internationaal door te pakken. De focus verschoof naar het Engelse domein – met als doel: wereldwijd nieuwe klanten aantrekken.

In deze nichebranche ligt daar een unieke kans. De doelgroep gebruikt wereldwijd dezelfde zoektermen. Daardoor leveren pagina’s in één taal verkeer op uit tientallen landen tegelijk. De resultaten? Die spreken voor zich:

  • Bijna 200 zoekwoorden in de top 3 van Google
  • Ruim 400 zoekwoorden tussen positie 4 en 10
  • Meer dan 1.000 zoekwoorden als SERP-feature

 

searp feature groot en groot

Een SERP feature is aanvulling op de doorsnee zoekresultaten van Google, zoals een kaart, afbeelding of uitgelicht antwoord.

Campagnes over de hele wereld

Naast de organische groei via SEO draaien we ook gerichte campagnes op social media. Op platforms zoals Facebook en Instagram zetten we variaties aan content in – van video’s tot digitale brochures – om nieuwe klanten aan te trekken. Die content triggert, overtuigt en zet aan tot actie. Precies zoals het hoort.

Zichtbaarheid & vertrouwen

Naast het actief op zoek gaan naar nieuwe klanten binnen Google en Meta (Facebook & Instagram), was er ook behoefte om een professionele uitstraling naar (potentiële) klanten uit te dragen. Ook het op de hoogte houden van belangrijk nieuws omtrent het bedrijf en haar producten was een wens van deze ondernemers. Om dit te kunnen doen, zijn de socialmediaprofielen geoptimaliseerd en worden deze wekelijks onderhouden door diverse updates te posten.

Nieuwe klanten aantrekken is één, maar professioneel overkomen is minstens zo belangrijk. Groot & Groot wilde hun merk sterker neerzetten en klanten actief op de hoogte houden van ontwikkelingen binnen het bedrijf. Daarom optimaliseerden we hun socialmediakanalen en zorgen we wekelijks voor relevante updates. Zo blijft hun uitstraling professioneel én betrokken – precies wat je van een internationaal merk mag verwachten.

Van online naar offline

Online groeien is mooi, maar dat moet offline wel kloppen. Daarom trokken we de professionele uitstraling door naar alle fysieke communicatie. De pakbonnen kregen een upgrade, en we ontwikkelden een brochure waarin het volledige assortiment helder en visueel wordt gepresenteerd – inclusief specificaties. Die brochure wordt gebruikt op Europese vakbeurzen én is direct te downloaden via de website. Alles sluit naadloos op elkaar aan. Dat voelt vertrouwd.

Een nieuwe bedrijfshal

Vier jaar later werpen alle inspanningen hun vruchten af. De groei was zo sterk dat Groot & Groot besloot uit te breiden met een gloednieuwe bedrijfshal in Andijk. De bouw startte in 2024 en creëert volop ruimte om de komende jaren verder te groeien – online én offline.