Het succesverhaal van internationale groei door online marketing

29 oktober 2024

In deze case lees je hoe online marketing heeft geleid tot een internationale groei van een bedrijf uit Noord-Holland in de agrarische sector.

Hoe het allemaal begon

Tijdens de coronapandemie was het voor sommige bedrijven moeilijk om te kunnen groeien. Ook voor Groot & Groot uit Andijk waren er bepaalde restricties die de groei van het bedrijf belemmerden. In hun zoektocht naar een betrouwbare partij die met dezelfde portie nuchterheid dagelijks aan de slag gaat, kwamen zij bij Dunion Online Marketing uit.

Over Groot & Groot

Groot & Groot is een familiebedrijf uit Andijk dat zich specialiseert in de kweek en export van pioenrozen. Zij leveren hun bloemen en stekken in meer dan 25 landen wereldwijd. Het grootste verschil met concurrenten is dat zij productieboerderijen in verschillende klimaatzones hebben. Aangezien pioenen seizoensproducten zijn, kunnen zij door dit unieke voordeel het hele jaar leveren en diverse marketingcampagnes inzetten.

Van Nederland naar wereldwijd

Om voor deze partij aan de slag te kunnen gaan, was er een uitgebreid marktonderzoek vereist. Hierdoor kregen we meer inzicht in hun doelgroep en hoe zij zoeken en zich oriënteren binnen zoekmachines. Na enkele weken getest te hebben met optimalisaties voor de Nederlandse website, kwam al snel de wens om op het Engelse domein te focussen om nieuwe klanten uit de hele wereld te bereiken.

Het voordeel van de wereldwijde strategie en branche is dat de doelgroep over de hele wereld met dezelfde zoektermen zoekt. Hierdoor kunnen pagina’s in één taal heel veel verkeer genereren uit diverse landen. Deze strategie heeft erin geresulteerd dat de website:

  • bijna 200 zoekwoorden in de top 3 van Google scoort
  • bijna 400 zoekwoorden tussen plek 4 en 10 van Google scoort
  • meer dan 1.000 zoekwoorden als SERP-feature scoort

searp feature groot en groot

Een SERP feature is aanvulling op de doorsnee zoekresultaten van Google, zoals een kaart, afbeelding of uitgelicht antwoord.

Campagnes over de hele wereld

Naast het genereren van organische bezoekers uit zoekwoorden (beter bekend als SEO), zijn er ook betaalde campagnes actief voor dit bedrijf. Op socialemediakanalen als Facebook en Instagram worden er diverse campagnes gedraaid om nieuwe klanten te genereren. Door verschillende variaties van content in te zetten (denk hierbij aan video’s en brochures) worden deze potentiële klanten getriggerd om met het bedrijf in contact te komen.

Zichtbaarheid & vertrouwen

Naast het actief op zoek gaan naar nieuwe klanten binnen Google en Meta (Facebook & Instagram), was er ook behoefte om een professionele uitstraling naar (potentiële) klanten uit te dragen. Ook het op de hoogte houden van belangrijk nieuws omtrent het bedrijf en haar producten was een wens van deze ondernemers. Om dit te kunnen doen, zijn de socialmediaprofielen geoptimaliseerd en worden deze wekelijks onderhouden door diverse updates te posten.

Deze informatie wordt één keer per maand middels een nieuwsbrief naar alle verzamelde contacten gestuurd. Ook is er een bedrijfsvideo gecreëerd om bezoekers over de hele wereld op een visuele manier kennis te laten maken met het bedrijf. De belangrijkste aspecten over het product, de werkwijze en logistiek komen hierin naar voren. Hierdoor wordt de drempel voor buitenlandse bedrijven om contact op te nemen steeds verder weggenomen.

Van online naar offline

Naast het genereren van nieuwe klanten via Google/Facebook en een professionele uitstraling, kon de slag naar offline ook niet uitblijven. Uiteraard was Groot & Groot offline al actief, maar de online professionaliteit is ook voor de offline activiteiten en uitingen verder doorgevoerd. Zo zijn de pakbonnen vernieuwd en is er een brochure gecreëerd waarin het hele assortiment wordt getoond met bijbehorende specificaties. Deze wordt zelfs ingezet als printversie voor branchegerelateerde beurzen in Europa, maar uiteraard ook op de website.

brochure groot en grootgroot en groot briefpapier

Een rebranding

Door de creativiteit van onze designers zijn zij, in overleg met de klant, op eigen initiatief aan de slag gegaan met het ontwerpen van een nieuw logo. Aangezien de G’s uit de bedrijfsnaam samen op een bloeiende pioen lijken, is uiteindelijk het bestaande logo getransformeerd tot een nieuw logo.

nieuw logo groot en groot

Een nieuwe bedrijfshal

Na 4 jaar hebben al deze inspanningen er zelfs toe geleid dat het bedrijf in Nederland heeft moeten uitbreiden naar een nieuwe bedrijfshal. De bouw is in 2024 gestart en hierdoor is er op de bestaande locatie in Andijk nog meer ruimte om de aankomende jaren verder te kunnen groeien door online en offline marketing.