4 TikTok trends voor uw bedrijf in 2023

18 januari 2023

Het medialandschap verandert iedere dag. Eén van de snelst veranderende platforms in het medialandschap is TikTok. De app is in een zeer korte tijd razend populair geworden onder de jonge social media gebruikers. TikTok heeft bijna iedere maand wel een nieuwe innovatieve toevoeging. De gemiddelde gebruiker maakt dagelijks gebruik van de vele geweldige functies van de app. Naast deze gebruikersfuncties biedt TikTok ook veel kansen voor bedrijven.

Een voorbeeld van zo’n kans is dat het mogelijk is om meer traffic te genereren naar andere kanalen van uw bedrijf. Het is namelijk mogelijk om TikTok te koppelen aan andere social mediakanalen zoals bijvoorbeeld Instagram. Deze koppeling kan zorgen voor meer verkeer naar deze kanalen. Daarnaast is het ook een manier om uw bedrijf een meer ‘menselijk’ imago te geven. Door content te creëren met uw medewerkers ontstaat er niet alleen een groepsgevoel, maar krijgen de volgers, potentiële klanten en al bestaande afnemers te zien welke gezichten er achter de organisatie zitten. Men is eerder geneigd om mensen te volgen dan een bedrijf. Tenslotte kan er gratis gebruik worden gemaakt van het platform en is het bereik is relatief hoog wanneer de juiste content wordt gecreëerd.

Het is vaak een kwestie van vallen en opstaan om te ontdekken welke content werkt voor uw bedrijf. Eén contentvorm die iedere keer opnieuw werkt is het inhaken op TikTok-trends. Trends zijn zeer veranderlijk en het is van belang om erbovenop te blijven zitten, dus hierbij de 4 TikTok-trends voor uw bedrijf die u in 2023 in de gaten moet houden.

The Creative Center

Eind 2022 heeft TikTok het Creative Center gelanceerd. Dit is een deel van de app waar makers en bedrijven in één oogopslag de populairste geluiden, hashtags, video’s en gebruikers kunnen vinden. Ook geeft het Creative Center toegang tot gegevens over deze video’s. Een voorbeeld is informatie over een bepaald geluid wat kan worden gebruikt. Het Creative Center geeft inzicht in onder andere wanneer het geluid viraal gaat, welke leeftijden er naar de content en aan welke content het geluid vaak wordt toegevoegd. Aan de hand van deze analytics kunt u als bedrijf een inschatting maken of de content gaat aanslaan.

Naast het Creative Center is TikTok ook momenteel bezig met een uitbreiding naar de e-commercebranche. Dit wil het platform doen door de WooCommerce integration te realiseren. Met deze nieuwe toevoeging zouden bedrijven binnenkort hun producten kunnen verkopen via de app, hun catalogus kunnen synchroniseren met het platform, een nieuwe pixel kunnen installeren om betaalde campagnes te controleren en in staat zijn om gerichte advertenties te creëren om producten te promoten.

TikTok als zoekmachine

TikTok wordt steeds vaker ingezet als zoekmachine. Voornamelijk door Generatie Z omdat deze generatie visueler is ingezet. Deze verandering in zoekgedrag is een trend waar bedrijven rekening mee moeten houden. Al helemaal wanneer er binnen uw bedrijf meer aandacht wordt besteed aan de traditionele Search Engine Optimization (SEO) dan aan Social Media Marketing (SMM).

TikTok speelt heel goed in op deze zoektrend. Begin 2023 zijn de searchable comments in het leven geroepen. Bepaalde woorden in een opmerking worden klikbaar gemaakt. Een voorbeeld is wanneer een maker een bepaald kledingstuk draagt en de volgers graag zouden willen weten waar het

vandaan komt. Nu kan de gebruiker op dat moment reageren onder zijn/haar video, de naam van het product klikbaar maken en dit woord door laten linken naar het product en de bijbehorende website.

De opkomst van de micro-influencer

TikTok bestaat uit meerdere community’s waar makers content creëren voor een niche publiek en gebruikmaken van een hashtag om deze te categoriseren. Een goed voorbeeld is #TikTokMadeMeBuyIt waar makers hun producten laten zien die zij gekocht hebben na deze gezien te hebben op TikTok bij een andere gebruiker.

Binnen deze community’s hebben kleine gebruikers evenveel invloed als makers met een groot aantal volgers. Dit komt doordat TikTok gebruikers hebben laten merken aan het platform dat zij niet langer geïnteresseerd zijn in de gemaakte content van deze grote influencers. Men is meer geïnteresseerd in echte content van kleine gebruikers die oprecht zijn in hun content. TikTok is dit steeds meer gaan begrijpen. Deze micro-influencers komen steeds vaker voor op de For You Page en krijgen hierdoor stukje bij beetje meer invloed binnen de app.

Lokale content krijgt voorrang

TikTok zal in 2023 voorrang gaan geven aan content van lokale gebruikers. Deze Near You content werkt als volgt: het zal lokale en kleine ondernemers stimuleren om content te maken aangezien deze content voorrang zal krijgen bij de TikTok gebruikers in de buurt. Ook zal TikTok de content, waarin deze lokale en kleine ondernemers worden gepromoot, voorrang geven. We wachten in Nederland nog op deze feature.

Het is dus als bedrijf zeer aantrekkelijk om aan de haal te gaan met TikTok marketing. In 2023 zullen de functies van de app, welke bedoeld zijn voor bedrijven, enkel nog verder uitbreiden.

Auteur

Charlotte Kras

Social Media Specialist