4 Pinterest hacks voor meer organisch verkeer

25 november 2022

Helaas zijn nog maar weinig ondernemers zich bewust van de kracht van Pinterest. Hierdoor wordt er weinig of geen tijd in het platform geïnvesteerd. Dit is een gemiste kansHet socialmedia platform is één van de snelst groeiende platforms van allemaal. Pinterest heeft enkel in Nederland alleen al 4.2 miljoen gebruikers. Wereldwijd bedraagt dit 416 miljoen actieve gebruikers. Pinterest reguleert in tegenstelling tot andere platforms relatief meer organisch verkeer naar websitesHet is dus zeker van belang dat Pinterest wordt meegenomen in de volgende marketingstrategie. Om je hier alvast mee op weg te helpen, hierbij Pinterest hacks voor meer organisch verkeer.  

1. Consistentie in je posts 

Wanneer Pinterest wordt meegenomen in de marketingstrategie, is het handig om te weten hoe het algoritme werkt. De content die op Pinterest wordt geplaatst, ook wel Pins genoemd, zijn een goed voorbeeld van ‘langdurige’ content. Pins leveren pas een constante stroom aan organisch verkeer op wanneer er een aantal Pins zijn. Men moet namelijk door de Pins heen kunnen scrollen. Het is dus van belang dat er consistent wordt gepost, zodat er een grote hoeveelheid Pins kan ontstaanPer Pin kan er een link naar de site worden toegevoegd. Dit grote aantal externe backlinks heeft een zeer positief effect op de SEO van je siteEen tweede reden waarom consistentie belangrijk is, is vindbaarheid. Pinterest-accounts die regelmatig posten zijn het beste vindbaar op het platform.  

2. PinterestSEO optimalisatie 

Afbeelding met tekst, monitor, scherm, schermafbeelding Automatisch gegenereerde beschrijving
Een goede eerste stap
in Pinterest SEO is het gebruik maken van Pinterest-specifieke zoekwoordenDoor gebruik te maken van deze 
keywords vinden Pinterest-gebruikers sneller uw content en is de kans veel groter dat men doorklikt naar uw site. Een goede manier om deze Pinterest-keywords te vinden is door simpelweg woorden in de zoekbalk te typen die zijn gerelateerd aan jouw niche. De Pinterest-zoekbalk vult deze woorden zelf aan en oppert suggesties. Het hoog scoren op deze populaire zoektermen is vrij lastig aangezien er veel concurrentie aanwezig is. Deze termen worden door veel mensen gebruikt, daardoor is er veel aanbod. Het is dus een goede zet om jouw zoektermen te specificeren. Hoe doe je dat? Nou op exact dezelfde manier als hierboven is beschreven. Echter, je kijkt nu iets verder. Op het moment dat je een keyword of keyphrase in de zoekbalk typt, verschijnen er niet alleen Pins als resultaat, maar ook mogelijke specificaties voor de term. Dit loopt uiteen van opties voor een bepaalde huidtint tot aan mogelijke aanvullingen op de geschreven zoekterm. 

 3. Zet een extern bedrijf of programma in 

Ondernemers hebben over het algemeen weinig tijd. Dit is een veel gebruikt excuus om weinig te posten op Pinterest. Het is nou eenmaal een tijdrovende klus om consistent te blijven posten, maar overal is een oplossing voor. Zo ook voor dit probleem. Er zijn verschillende bedrijven die deze dienst aanbieden in hun social mediamarketingpakket. https://www.dunion.nl/social-media/. Op deze manier hoeft u zich geen zorgen te maken over het consistent posten, bedenken van posts of re-pinnen van content op Pinterest. Wanneer je nog niet bereid bent om deze dienst uit handen te geven, is er ook een minder drastische stap: het gebruik maken van een tool waarmee Pinterest kan worden onderhouden. Voorbeelden van deze tools zijn: TailwindCoosto en CanvaDoor middel van deze programmas kan het plaatsen van content vooruit worden gepland voor een bepaalde periode. Hierdoor kan je Pinterest eventjes links laten liggen, terwijl de contentstroom automatisch wordt gegenereerd. Sommige platforms lenen zich ook om te re-pinnen (dit is zeer bevorderlijk voor de Pinterest-vindbaarheid). Echter, dit geldt niet voor alle platforms 

4. Neem deel aan groepsborden 

Groepsborden zijn borden gericht op een niche of een bepaald onderwerp waar een groot aantal gebruikers hun content op pinnen. Hiermee wordt ingespeeld op het feit dat Pinterest steeds meer wordt beschouwd als een zoekmachine. Als ondernemer is het wijs om mee te doen aan deze borden wanneer deze dezelfde onderwerpen hebben als jouw bedrijf en content. De kans dat uw content wordt opgemerkt op deze borden, is vele malen groter dan wanneer je individuele Pins blijft plaatsen. Echter, het is wel belangrijk dat je het nauw in de gaten houdt of de groepsborden waar je aan deelneemt, geen dumpborden worden. Veelvuldig wordt er content van lage kwaliteit gedumpt op groepsborden. Dit gaat ten kosten van de kwaliteit en dus ook van de bezoekers. 

Auteur

Charlotte Kras

Social Media Specialist

Marketingkalender

Download gratis