5 redenen om Pinterest in te zetten voor uw bedrijf

21 november 2022

Pinterest, het snelst groeiende platform in de wereld van de sociale media. Het online prikbord staat in het teken van de toekomstplannen en ideeën van de gebruikers. Mensen gebruiken het platform om zich te verdiepen en inspiratie op te doen. Als bedrijf wilt u graag tussen deze inspirerende content terechtkomen. Daarnaast hebben wij hier nog 5 redenen waarom uw bedrijf Pinterest zeker moet meenemen in de volgende social media strategie.  

 1.  Pinterest groeit 

Op dit moment telt Pinterest 478 miljoen gebruikers wereldwijd. Dit aantal groeit iedere dag. In 2020 was 45% van de gebruikers van het platform vrouw. In hetzelfde jaar kwam Pinterest met een onderzoek waaruit blijkt dat vanaf 2021 het mannelijke publiek aanzienlijk zal toenemen op het platform. Hieruit kan worden geconcludeerd dat het totale aantal gebruikers van Pinterest de komende jaren zeker blijft stijgen.   

2. Langere houdbaarheid

De content op Pinterest, ook wel Pins genoemd, hebben een lange levensduur. Dit houdt in dat Pins lang actief blijven en over een langere periode verkeer genereren naar een website of webshop. De content op Pinterest is gericht op ideeën. Deze ideeën hebben geen vast tijdschema, ze komen wanneer ze komen. Pins kunnen dus op ieder moment voorbij komen. De levensduur van een Pin komt volgens het platform uit op 3,5 maand. Dit is, in tegenstelling tot andere platformen, zeer lang. De levensduur van content op Facebook bedraagt 3,2 uur.  

3. Pins beïnvloeden de aankopen van gebruikers 

In 2017 introduceerde Pinterest de Pinterest Lens. Ondertussen kan de lens 2,5 miljard objecten herkennen en dit getal blijft de komende jaren stijgen. De Pinterest Lens herkent objecten en vindt vergelijkbare producten. Als bedrijf wil je graag tussen deze resultaten te vinden zijn. De grote meerderheid van de Pinterest gebruikers gebruikt het platform om een beslissing te nemen over een bepaalde aankoop. Pinterest publiceerde in 2021 een zakelijk onderzoek waaruit blijkt dat 93% van de gebruikers Pinterest heeft gebruikt om een toekomstige aankoop te doen.  

4. Budgetproof advertising 

Uit het bovenstaande onderzoek is gebleken dat Pinners traditionele media zoals TV, radio of andere varianten van catalogi veel minder gebruiken dan de standaard sociale media gebruiker. Als bedrijf is het hierdoor vele malen gemakkelijker én goedkoper om de juiste doelgroep te bereiken. Deze zijn namelijk allemaal te vinden op hetzelfde platform: Pinterest. Dit maakt het adverteren op Pinterest voor bedrijven zeer doelgericht. 

5. Pinterest genereert verkeer 

Het linken naar uw website via Pins is vele malen makkelijker dan op andere sociale media. Per pin kan er een link worden toegevoegd, die direct leidt naar de gewenste pagina van uw site. Dit is ideaal voor het genereren van extra verkeer naar uw website. Met een simpele klik, is de bezoeker al bij het beoogde product/dienst. Door deze handige links is het voor de consument veel makkelijker actie te ondernemen door bijvoorbeeld het product op de site te bekijken, de beschrijving of recensies te lezen en mogelijk over te gaan tot conversie.

Auteur

Randy Duin

Founder

Marketingkalender

Download gratis