Black Friday is dé feestdag voor iedere koopjesjager. Black Friday is de dag na Thanksgiving en de laatste vrijdag van november. Deze dag wordt gezien als de start van het seizoen om kerstinkopen te doen. Winkels en webshops spelen hier heel strategisch op in door het geven van hoge kortingen en geweldige deals. Deze dag is met de jaren over komen waaien naar Nederland. Aangezien deze dag en zijn bijkomende kortingen voor veel verkeer zorgt vergt het een goede voorbereiding voor uw bedrijf. Om u hiermee een eindje op weg te helpen, hierbij 4 gouden tips om uw bedrijf voor te bereiden op Black Friday.
#1 Geef je loyale klanten iets extra’s
Een dag als Black Friday is een perfecte gelegenheid om aan uw loyale klanten te laten zien hoe belangrijk ze zijn voor uw bedrijf. Manieren om dit te doen zijn bijvoorbeeld uw loyale klanten een persoonlijke exclusieve deal aan te bieden of eerder toegang te verlenen tot de algemene deals. Aangezien u als bedrijf een stapje harder zet voor uw loyale klanten en de koopintentie van de consument hoger ligt dan normaal is de kans groter dat men een bestelling bij u plaatst of een dienst afneemt.
#2 Begin op tijd met aankondigen
Het is van belang dat u op tijd begint met het aankondigen van de acties. Niet alleen dat Black Friday eraan komt maar ook welke deals u aanbiedt, om welke producten het gaat, wanneer de campagne precies begint, wat de klanten kunnen verwachten en hoe lang de kortingen zullen duren. Men plant vaak van tevoren wat er wordt gekocht op een dag als Black Friday. Een goede zet is om tijdig te laten weten dat u meedoet aan deze dag. Een handige manier waarop u dit kunt doen is e-mailmarketing. Naast het op de hoogte brengen van uw consumenten kunt u e-mailmarketing ook nog op andere manieren inzetten voor uw bedrijf.
Voorbeelden van deze manieren zijn: het gemakkelijk segmenteren van de beoogde doelgroep, het persoonlijk benaderen hiervan en het is een effectieve manier om mobiele gebruikers te bereiken. Uit een onderzoek van Thuiswinkel uit 2022 is gebleken dat 65% van de online aankopen in Nederland werd gedaan via de mobiele telefoon. Er wordt verwacht dat dit percentage alleen maar toeneemt. Tenslotte kunt u e-mailmarketing ook gebruiken na een aankoop van een product of dienst om te werken aan de klantbinding. Dit doet u door bijvoorbeeld follow-up mails te verzenden met de vraag of het aangeschafte product of dienst bevalt.
Iets waar u wel rekening mee moet houden is dat wanneer u meedoet aan Black Friday dit voor veel extra bezoek op uw website zorgt. Denk na over een mogelijke investering in een tijdelijk grotere database of verhoog de bandbreedte van uw site om problemen tijdens de stormloop te voorkomen.
#3 Zet verschillende kanalen in
Het promoten van uw deals via verschillende kanalen is van groot belang. Door de brede inzet van kanalen wordt de mogelijkheid om potentiële klanten te bereiken vergroot. Door het gebruik van social media maakt u (potentiële) klanten bewust van het bestaan van uw bedrijf en bijbehorende deals. Evenals sociale media genereert Google Ads veel verkeer naar uw site. Internetgebruikers zijn geneigd op één van de eerste resultaten te klikken die omhoog komt bij een bepaalde zoekterm. Ads zorgt dat uw bedrijf bovenaan komt te staan in de zoekresultaten van Google waardoor consumenten dus sneller op uw site terechtkomen.
Naast sociale media en Google Ads is affiliate marketing ook inzetbaar tijdens Black Friday. Voorbeelden hiervan zijn onder andere het gebruiken van kortingscode publishers, waarmee u uw klanten kortingscodes verstrekt via een externe site. Dit kan ook via e-mail worden gedaan, dan spreek je van e-mailpublishers. Daarnaast heb je ook CSS publishers die uw producten visueel laten zien boven de organische zoekresultaten. Tenslotte heb je ook nog retargeting publishers die zorgt dat consumenten opnieuw in aanraking komen met uw bedrijf wanneer men niet is overgegaan tot een aankoop.
#4 Wijd een aparte pagina aan uw deals
Op een dag als Black Friday wordt er snel gehandeld. Mensen willen overal als eerste bij zijn om de beste deals te scoren. Alles verloopt razendsnel. Om dit proces wat soepeler te laten verlopen kunt u een aparte pagina aanmaken die gewijd is aan uw deals. Op deze manier staan alle deals overzichtelijk bij elkaar. Aangezien er tijdens Black Friday veel concurrenten zijn is het van belang dat u deze voorblijft. Zorg dat uw website snel laadt, zet al uw deals overzichtelijk neer en wees duidelijk over aanbiedingen. Naast een overzichtelijke pagina is het toevoegen van drie prijsknallers per categorie ook een goede manier om uw deals te organiseren.